SEMPRE

Das Interreg-Projekt SEMPRE soll soziale Dienstleistungen im ländlichen Raum verbessern. Dazu kooperiert die Diakonie mit 16 Partnern aus Norddeutschland, Skandinavien, dem Baltikum und Polen. In ländlichen Gebieten fehlen oft ausreichend Angebote in den Bereichen Bildung, Gesundheit und Mobilität. Davon besonders betroffen sind sozial benachteiligte Gruppen, z.B. Langzeitarbeitslose, Menschen mit Behinderung, ältere Menschen und Migranten. Sie werden zunehmend vom sozialen, kulturellen und wirtschaftlichen Leben ausgegrenzt. SEMPRE soll nun in Modellregionen die Teilhabe dieser Gruppen mit Hilfe eines Empowerment-Ansatzes stärken. Das bedeutet, sie werden im Rahmen des Projektes ermutigt, sich für ihre Belange einzusetzen und an der Bereitstellung sozialer Dienstleistungen mitzuarbeiten. Dazu wird SEMPRE beispielsweise lokale und regionale Netzwerke, Genossenschaften oder Nachbarschaftsinitiativen mit Know-how und dem Zugang zu Finanzierungsmöglichkeiten unterstützen. Das Diakonische Werk Schleswig-Holstein koordiniert und managt das Projekt. Die Europäische Union unterstützt SEMPRE mit insgesamt 4,86 Millionen Euro.

IBSR SEMPRE logo 4colours print pixel

Abschlusskonferenz

Make Empowerment Happen!
Changing Minds for Better Social Services
Final Conference of the SEMPRE project
27-28 November 2018, Riga, Latvia

For three years, the partners of the SEMPRE project have been working with different empowerment approaches in rural areas. The aim of the project is to identify ways how social service providers can empower the users of their services – who often belong to marginalised groups – to take part in service innovation processes. We are convinced that user-based service innovation can change the social service landscape in rural parts of the Baltic Sea Region for the better. Above all, it means that we have to change minds.

Empowerment addresses three dimensions: the individual, organisational and societal one. All three dimensions are covered by the SEMPRE project and reflected in the project results which will be presented at our final conference: a two-day event with many interesting speakers and interactive formats for discussion. A draft conference programme, registration form and practical information will be published on our project website within the next four weeks.

In the meantime, please save the date – we would be very glad to welcome you at the University of Latvia in Riga, Latvia, on 27 and 28 November 2018.

If you have any questions, please send an e-mail to sempre@sempre-project.eu